Budoucnost zprostředkování kontaktů mezi zákazníkem a dodavatelem je v anonymizaci zákaznických dat

Nadpis zní jako protimluv, že? Ne nutně. Vezmu to ale obloukem pro ty, kteří nerozumějí pojmům jako “lead-generation” nebo “anonymizace dat”. Cílem této úvahy je nastínit naši představu o tom, jak bude trh, na kterém fungujeme, vypadat za pár let.

Lead-generation versus finanční produkty

Kiwi.com není aerolinka, DámeJídlo není síť restaurací a Zaloto není finančně poradenská společnost. Všechny tyto firmy však mají jednu věc společnou: jsou prostředníky mezi obchodníkem či dodavatelem služeb, chcete-li, a zákazníkem. V prvním zmíněném případě je dodavatelem - například - Ryanair, zákazníkem jste vy, cestující. Kiwi.com stojí uprostřed jako facilitátor. Tito obchodníci neprodávají produkt či službu, ale zprostředkovávají zkušenosti svých zákazníků, kterou dodavatelé sami neumí zhodnotit. Ať už kvůli nedostatku technických kapacit, zaměření na produkt jako takový (letadlo, personál, odbavení…), anebo zkrátka proto, že jejich silnou stránkou je infrastruktura, nikoli příjemný obchodní proces.

Zaloto je na tom podobně. Jsme technologická společnost a klademe důraz na práci s daty. Nejsme však banka nebo finančně poradenská společnost a neposkytujeme žádný finanční produkt. Nabízíme k němu “jen” tu nejsnazší cestu.

Jak fungujeme a proč nemá smysl nás obcházet

Obecně vzato existují tři scénáře, jak si můžete zařídit finanční produkt (v zásadě jakýkoli od povinného ručení až po hypotéku):

  1. Půjdete do banky – jediným důvodem, proč se tam vydat, je jednoduchost celého procesu. Vaše banka o vás má dost osobních informací a ve většině případů bude proces sjednání nového produktu jednoduchý. Na druhou stranu je jasné, že pokud neobejdete osobně ostatní banky, jimž poskytnete stejné údaje, nebudete schopni zjistit, zdali je nabídka skutečně tak dobrá, jak se tváří.
  2. Půjdete za finančním poradcem – tímto způsobem se dostanete k objektivnějšímu hodnocení, který produkt je pro vás ten pravý. Odborník dokáže instituce porovnat mezi sebou. Nevýhodou tohoto způsobu však může být fakt, že netušíte, je-li váš finanční poradce specialistou na produkt, o který máte zájem. Naprostá většina poradců sice poskytuje svým zákazníkům všechny finanční produkty, ale ve skutečnosti je každý jednotlivec odborníkem na jeden, maximálně dva z nich. A to, že má za sebou oddělení produktových manažerů, kteří se s vámi nepotkají, není zásadní pomoc.
  3. Půjdete přes Zaloto – problémy, jež naznačujeme výše, Zaloto řeší. Na základě dat a předchozích uživatelských hodnocení spolupracujeme pouze s 10 procenty nejlepších poradců na trhu a po zadání poptávky vždy vyhodnocujeme, který z nich je pro vás ideální. Díky stovkám poradců z celé republiky a desítkám tisíc poptávek, které přes nás prošly, víme, který poradce dostal pětihvězdičkové hodnocení od jiných zákazníků, kteří od něj potřebovali totéž, co vy.

Jak to souvisí s anonymizací?

Aktuální systém, jak lead-generation ve financích funguje, je pro zákazníka skutečně výhodný jen ve výjimečných případech. Za valnou většinou těchto prostředníků (lead-generation, affiliate, marketplaces…) stojí živnostníci, kteří mají dobře zmáknuté marketingové nástroje a dokáži pro jejich partnery - banky či finančně poradenské společnosti - generovat takové množství nových kontaktů, že koloběh funguje dál.

Všichni hráči na trhu však postupně digitalizují. Banky nelze prohlásit za strnulé korporace, protože po stránce UX hravě strčí do kapsy leckterý startup. Finančně poradenské společnosti by také mohly jít příkladem. Éra prostředníků, kteří nebudou zákazníkům přinášet přidanou hodnotu, naopak je budou zatěžovat nevyžádaným kontaktem, bude zanedlouho nenávratně pryč.

Zaloto proto přichází s jasnou přidanou hodnotou - propojujeme správné instituce se správnými zákazníky na základě jeho skutečných potřeb. Velkou přidanou hodnotu vnímáme i v co možná maximální anonymizaci dat.

Našim ideálem je, aby k žádnému dalšímu kontaktu od třetích stran nedocházelo. Vnímáme, že to nemusí být jednoduché - můžeme se například podívat na praxi Booking.com. Čas od času se stane, že ačkoliv provedeme rezervaci ubytování na tomto portále, hotel, jež jsme navštívili, nás začne zahrnovat a obtěžovat vlastními marketingovými sděleními. Booking tedy nedokáže celý proces zabezpečit na 100 procent. Drtivou většinu nevyžádaných sdělení - až 95 procent - však odstíní. Naším cílem je, aby Zaloto pro své zákazníky dokázalo totéž.